BMW G310 R/GS Forum banner

Koelvloeistof druppelt uit de overloop

1 reading
28K views 31 replies 16 participants last post by  rutledge4290  
#1 ·
Hallo mensen, Heeft iemand wel eens meegemaakt dat er koelvloeistof uit de overloopbuis druppelt? Mijn GS310 laat een kleine plas achter als hij een paar dagen niet gebruikt is, die blijkbaar uit de overloopbuis komt. Het lijkt te zijn begonnen sinds de 1000 km service - toen ik voor het eerst het koelvloeistofpeil controleerde, stond het in het midden van de min/max indicatoren. Het druppelen komt af en toe voor en nu is het peil tot het minimum gedaald. Ik wacht tot de dealer een afspraak heeft om de motorfiets binnen te brengen. (Ik heb nu 1600 km gereden).
Bedankt

#3 ·
Ik had het probleem in eerste instantie op de g310r, het ontluchtingsventiel is een mechanisch ventiel en laat wat koelvloeistof ontsnappen, het verdween na een tijdje. Ik ontdekte dat het alleen gebeurde als de koelvloeistof halverwege tussen min en max of hoger stond. Zou iets te maken kunnen hebben met de verandering in atmosferische druk als hij een tijdje stilstaat.

#4 ·
Er is een draad over dit probleem.
Ik had hetzelfde probleem en mijn dealer heeft de waterpomp vervangen.

De eerste dagen van het forum hadden meer mensen dit probleem, maar ik heb er de laatste ....... (veel) maanden (?) niets meer over gehoord.
Breng de Beamer terug naar de dealer en laat ze het oplossen.
Het is een garantie-item.

#5 ·
Bedankt mensen, ik heb de GS vandaag bij de dealer achtergelaten. Het is bedoeld voor onderzoekswerk, maar ik merkte dat de service medewerker het zonder aanleiding noteerde als een koelvloeistofpompstoring, dus ik vermoed dat het een bekend probleem is. Ik zal naar de thread zoeken, bedankt Bas...

#7 ·
Bas310,
Bedankt voor de tip voor het zoeken op het forum - dit lijkt dus een bekend probleem te zijn. Er was geen visuele lekkage rond de koelvloeistofpomp, maar ik vermoed een defecte overdrukventiel vanwege de intermitterende aard van het probleem. Ik hoop dat de herstelwerkzaamheden er een lange termijn einde aan zullen maken. Het klinkt alsof het je G310R heeft gerepareerd.

#9 ·
Ja, dit heb ik meegemaakt. Ik bracht de fiets terug naar mijn lokale dealer en de waterpomp werd onder garantie vervangen. Het wordt aanbevolen om hem zo snel mogelijk terug te brengen om hem te laten vervangen. De langste wachttijd is het verkrijgen van de nieuwe pomp. Het is absoluut de moeite waard om dit automatisch te laten vervangen, voor uw tijd en gemoedsrust.

#11 ·
Ja, ik ben verrast dat BMW niet alle 310's terugroept, gezien het aantal dat al getroffen is. Mijn motorfiets was binnen 2 dagen gerepareerd - het lijkt er dus op dat de onderdelen al bij de dealers op voorraad zijn. Helaas kon ik in Thailand geen overzicht krijgen van de uitgevoerde werkzaamheden in het Engels. Mij werd verteld dat ik de onderdeelnummers moest googelen om de omvang van de werkzaamheden te begrijpen, maar dit werkt niet! Mijn motorfiets is een GS310, gekocht in december 2017.

#14 ·
pffff dat is slecht nieuws, het vervangen van de pomp is geen probleem, volg deze thread vanaf nu elke dag
anders moet het weg, ik wil een betrouwbare fiets of niets:grin2:
Nou, laat ons weten als je een betrouwbare fiets vindt zonder problemen.
Weet niet zeker of die er is.:surprise:

• Like
Reactions: Glencoeman
#17 ·
Mijn G310R uit 2017 lekt koelvloeistof uit de buis die de opening in de waterpomp afvoert tussen de waterafdichting en de oliekeerring. Wanneer een van beide defect raakt, wordt water of olie via deze buis afgevoerd om te voorkomen dat olie en water zich vermengen. Het is een vergelijkbaar ontwerp als de eencilinder BMW F/G 650, die vergelijkbare problemen had met de waterpompafdichtingen - BMW verkoopt een afdichtings-/pompset wanneer ze een probleem hebben. Het lijkt erop dat ik een nieuwe waterpomp nodig heb.

#19 ·
Na enkele weken heeft mijn dealer toegegeven dat het wekelijks bijvullen van koelvloeistof niet standaard is..!! Ze waren er niet happig op om dit te repareren; A. Ik vulde het koelvloeistofreservoir te veel bij.!!! Niet dat iemand me dat ooit heeft zien doen.. B. "Dat doen ze allemaal ... meneer.." !! Eindelijk zei een monteur die de jaarlijkse onderhoudsbeurt uitvoerde dat het niet klopte, en hij wilde hem terug hebben als de onderdelen waren gearriveerd. Eindelijk zin..

#20 ·
na enkele weken heeft mijn dealer toegegeven dat het wekelijks bijvullen van koelvloeistof niet standaard is..!!
Ze waren er niet happig op om dit te repareren;
A. Ik vulde het koelvloeistofreservoir te veel bij.!!! niet dat iemand me dat ooit heeft zien doen..
B. "Dat doen ze allemaal ... meneer.." !!
Eindelijk zei een monteur die de jaarlijkse service uitvoerde dat het niet klopte, en hij wilde hem terug hebben als de onderdelen waren gearriveerd.

Eindelijk zin..
Ik heb mijn G310R ongeveer 4 maanden geleden laten doen. De afdichtingen in de waterpomp zijn vervangen. Als je een stuk papier onder de motor legt, zie je waarschijnlijk koelvloeistof druppelen uit de overloopbuis die van de onderkant van de waterpomp komt en aan de linkerkant van de motor achter de plastic carterpanbescherming uitkomt.

#24 ·
Vandaag is mijn GS terug bij de dealer voor de 2e pompvervanging! Hetzelfde probleem is opgetreden bij 5700 km...
Mijn GS heeft het voor de derde keer. Het is pas 3900 km. Wacht nog steeds op het onderdeel. Deze keer zal de dealer de hele pomp vervangen, niet de afdichting zoals de 1e en 2e keer. Laat je weten als ik het voor de 4e keer heb 🙂

#25 · (Edited)
Ik doe mee aan de club! Dinsdag een glimmende nieuwe bodemplaat geplaatst en een kleine hoeveelheid gedroogd residu aan de binnenkant van de OEM-plaat opgemerkt, maar aangezien de OEM-plaat zwart is, kon ik olie en koelvloeistof niet gemakkelijk onderscheiden en haalde mijn schouders op. Na een korte rit en een olieverversing vandaag merkte ik dat de binnenkant van de nieuwe bodemplaat een paar ml koelvloeistof had verzameld. Mijn niveaus zijn boven Min, maar ik zal een ballon vastbinden aan de verdachte slang en bepalen of de lekkage optreedt tijdens opslag of wanneer ik de motor start. Het lijkt erop dat ik binnenkort naar de dealer ga.

#26 ·
Nou, ik verveelde me, dus besloot ik verder te onderzoeken; Ik vond een druppel koelvloeistof sinds de olieverversing van 4 uur geleden, wat ongeveer is wanneer de motor voor het laatst liep.
15448

De schuldige is de dunnere van de twee slangen (Sagittale weergave)

15450

Kan iemand reageren; Is de dunnere van de twee slangen de afvoer tussen de waterafdichting en de motorafdichting? Zo ja, wat is dan de andere, dikkere slang? Ik heb de dikkere afgeknepen met huishoudfolie en een tupperwarebak opgezet voor de dunnere slang om het volume van de afvoer 's nachts te bepalen. (Vooraanzicht)
15451

Zal de motor morgen laten draaien om te observeren of er meer druppels zijn als de waterpomp draait. Proost

#27 ·
Volgens Matt van MotoWoRX, op 2'30" van deze video
is de dunnere slang aangesloten op het afvoergat van de waterpomp. Voor zover ik begrijp, is een beetje koelvloeistoflekkage uit de afvoergaten van de waterpomp normaal, maar te veel zou wijzen op een defecte afdichting of een defecte waterpomp. De vraag is hoeveel is te veel? Mijn eerste foto zou 2-3 ml lekkage in een periode van 48 uur aangeven. Dat lijkt meer dan een paar druppels... Maar de motorfiets stond meer dan een maand in opslag. Ik vermoed dat als er morgen bij de motortest slechts een kleine lekkage is, dit waarschijnlijk... hopelijk... een normale hoeveelheid lekkage is, vooral omdat mijn koelvloeistofniveaus relatief stabiel zijn geweest. Blijf kijken.

#29 ·
Heb net een 310gs gekregen. Ik besloot om de dealer de olie verversen na 600 mijl te laten doen, om veilig te zijn en geen garantieproblemen te hebben. Bijna twee uur na de service dacht ik dat de motorfiets klaar was. Ze lieten hem een tijdje draaien om warm te worden en ontdekten een koelvloeistoflek.

Ik kreeg te horen dat het ongeveer een maand zal duren voordat de onderdelen en de service beschikbaar zijn om de pomp te vervangen. Het is het 4e pompdefect op een 310GS bij deze dealer de laatste tijd.